Spørsmål og svar


Siste driftsmeldinger fra våre anlegg

Meldinger om midlertidige stenginger av vegg eller buldrehule annonseres både på vår Facebook og på forsiden av harstad-klatreklubb.no. Følg med her for siste nytt.

Løsningen tilbys bare til klubbens betalende medlemmer. Vi har denne løsningen for at våre medlemmer skal kunne få tilgang til klatreveggen utenfor Hålogalandshallens åpningstider. Hallen er stengt i skolens ferier og har korte åpningstider i helgene. Tapplock-løsningen gir i praksis helårs-adgang til klatreveggen, og klubben kan dermed tilby svært gode åpningstider til sine medlemmer. Låsen åpnes via Bluetooth i Tapplock-appen (iOS/Android).

Løsningen er helt og holdent basert på tillit fra Harstad Kommune og hallens vaktmestere til at klubbens medlemmer er ansvarlige og pålitelige. 

Ved tillitsbrudd kan kommunen trekke tilbake dette privilegiet vi har. Vi stiller derfor strenge krav til den enkelte bruker, ettersom konsekvensen av uforsvarlig bruk vil kunne påvirke alle klubbens medlemmer.


For å søke om tilgang til Tapplock-systemet, følg disse stegene:

  1. Send mail til admin@harstad-klatreklubb.no, du kan gjerne kopiere og lime teksten under.

    Hei!

    Jeg ønsker tilgang til å bruke Tapplock-systemet til klubben. Jeg er betalende medlem i klubben, er over 16 år, og godtar alle de følgende vilkårene for å bruke systemet.

    1. Døren skal låses når du har gått inn, ingen andre skal slippes inn (fotballspillere, barn som vil henge osv).
    2. Dersom du tar med deg/slipper inn klatrere som ikke har tilgang, er du ansvarlig for disse. De må forlate hallen når du går.
    3. Det er ikke tillatt å låne ut brukeren sin til andre klatrere.
    4. Brudd på punkt 1-3 medfører tap av rett til å benytte systemet.
    5. Klatreklubben kan se hvem som åpner låsen.



    Husk å legge ved bevis for betalt medlemsskap, dette finner du lett ved å logge inn på din bruker hos IdrettenOnline, gjerne via klubbens hjemmesider. En skjermdump fra siden med betalt avgift holder i massevis.



  2. Vent på svar fra systemansvarlig.

  3. Når du får bekreftelse og er blitt godkjent, følg instruksene du får som svar.

Det arrangeres normalt tre til fire brattkortkurs i året, nogenlunde jevnt fordelt. Når vi har fått satt opp et kurs, legger vi en nyhetsoppdatering på Facebooksiden vår, med linker man kan følge for å melde seg på. Påmeldingen går etter 'først til mølla'-prinsippet. Mer info om kurs finner du her.

Du er velkommen til å prøve klatring hos oss! Om du bare vil prøve og ikke ønsker å bli medlem med en gang, kan du betale en engangssum.

Dessverre er det ikke alltid så lett å få til å prøve klatring i praksis. For å klatre i klatreveggen behøver man å bli sikret med tau og utstyr av noen som er sertifisert, altså har brattkort. Du må ha ditt eget utstyr, da klubbens utstyr kun er tilgjengelig for bruk i våre kurs. Våre klatrefasiliteter er ubemannet, og all innsats for klubben er basert på frivillig arbeid. Vi har derfor valgt å ikke prioritere utlån og sikkerhets-oppfølging på utstyr.

For buldring i buldrehula behøver man derimot nesten ingenting. Svasko/klatresko anbefales om man kjenner noen man kan låne hos, da man ikke får klatre barfot, men f.eks innesko/gymsko kan funke selv om det ikke er optimalt. Kalk for bedre friksjon er kjekt å ha, men ikke absolutt nødvendig.

For å komme i kontakt med andre som klatrer, kan man for eksempel bruke Facebook-gruppa “
Klatremiljøet i Harstad” (ingen formell forbindelse til Harstad Klatreklubb).

Så flott at at barnet ditt er interessert! Klatring er en kjempebra aktivitet for sosialisering, styrketrening, kroppskoordinasjon og mestring.
Dersom du er forelder som har brattkort og kan sikre barnet i veggen, behøver dere bare eget utstyr og familiemedlemsskap for å benytte klatreveggen. 

I regi av frivillige klubbmedlemmer, finnes det også en ungdomsgruppe for ungdom over 13, som i ordinær hverdag har felles treninger hver onsdag. Man må ha fylt 13 år, bestått brattkortprøven og være medlem av klubben. Her sikrer ungdommene hverandre, under oppsyn av ansvarlige voksne. Fokus på god sikringsteknikk og sosialt samvær. Gruppa ledes av to voksne instruktører med Klatreleder Inne-kurs. 

Gruppa bruker Spond (egen app i App Store / Play Store, søk på kode KKNVI i appen) for å koordinere klatring, all info om trening kommer der, ikke på facebook.

For enda yngre barn, kan familieklatring være et godt alternativ. Også denne gruppen organiseres av frivillige medlemmer. Klatringen foregår oftest i Buldrehula i Harstadhallen, til faste tidspunkt hver uke.
Familieklatring er et 
tilbud for familier som ønsker å klatre sammen med barna sine og andre familier. Foreldre må sikre egne barn ved tauklatring - det er derfor nødvendig med brattkort. Det er her mulighet for lån av sele og sko til barn. Familieklatre-gruppa tilbyr også “prøve-på”, der barn i følge med foreldre/foresatte kan prøve klatring ut noen ganger, før foreldre/foresatte tar Brattkort.
Buldring (klatring uten tau) er en mulighet for dem uten brattkort. I alle tilfelle må foreldre/foresatte være til stede med sine barn.

For å komme i kontakt med familieklatringen, søk opp og bli medlem i facebook-gruppa “
Familieklatring”.

Harstad Klatreklubb har høy fokus på sikkerhet, og i alle tilfeller hvor man skal sikre barn eller andre med tau vil man behøve å gjennomføre og bestå Brattkortprøven på forhånd. Klubben holder jevnlig kurs for dette, og nye oppsatte kurs kunngjøres på vår Facebookside. Følg med på siden for når nye kurs er tilgjengelig, og meld deg på så snart som mulig for å sikre deg plass. Mer info om kurs her.

Vi har per i dag dessverre ikke utlån av verken tau, sele eller klatresko. Du må ha ditt eget utstyr, da klubbens utstyr kun er tilgjengelig for bruk i våre kurs. Våre klatrefasiliteter er ubemannet, og all innsats, vedlikehold og organisering for klubben er basert på frivillig arbeid. Vi har derfor valgt å ikke prioritere utlån og sikkerhets-oppfølging på utstyr. 

Priser finner du her.

Harstad Klatreklubb benytter medlemsystemet til Norges Idrettsforbund. Her er hvordan det fungerer i praksis.

1. Meld deg inn i klubben via vårt innmeldingsskjema.

2. Etter en manuell sjekk fra oss, får du får tilsendt både velkomst-epost og egen epost med faktura til epostadressen du har oppgitt. NB! Sjekk søppel-filter om du savner respons.

3. Du er medlem når faktura er betalt. Du kan selv sjekke din status ved å logge inn på minidrett.no under fanen "Medlemskap". Vår erfaring er at MinIdrett og IdrettenOnline ikke snakker så godt sammen, så det kan være verdt å sjekke medlemsstatus via innlogging på harstad-klatreklubb.no også (IdrettenOnline).

Hver januar sendes faktura for nytt medlemskap ut til alle medlemmer pr. 31. desember foregående år. Du er medlem for det nye året/halvåret når denne er betalt.
Dersom du ønsker å endre medlemskap, ta forbindelse med klubben via 
admin@harstad-klatreklubb.no.
Dersom du ønsker å melde deg ut, følg anvisning under Utmelding på 
denne siden.

I systemene til MinIdrett som vi benytter oss av, kan man dessverre bare betale medlemskontingent som bestemmes av kalenderåret. Et årskort gjelder fra 1. januar til 31. desember uavhengig av når du meldte deg inn eller betalte kontingent, og halvårskort varer første eller siste seks måneder av året.

Medlemsskap hos oss er derimot veldig rimelig sammenlignet med større sentre, se prislisten her

Fant du ikke ut av det du lurte på? Kontakt oss via vårt kontaktskjema.

Powered by: Bloc